HIER opgewekt en het verlaagde energiebelasting tarief collectieve opwek

Bijgaand deel ik dan ook “heet van de naald” de factsheets die HIER opgewekt heeft opgesteld voor coöperaties ten behoeve van het Belastingplan 2014, meer specifiek de regeling voor een belastingkorting bij collectieve opwek.

Dat deze factsheets er nu al zijn, is best knap. Immers, het Belastingplan 2014 is nog geenszins akkoord bevonden. Echter, het ligt bij de Eerste Kamer en die kan het plan enkel afwijzen, maar niet aanpassen. Let op: deel 5 van de factsheets moet nog verschijnen.

Guidance MinEZ over regeling

Naast deze informatie van HIER Opgwekt, gaf ook het MinEZ afgelopen vrijdag in een workshop nog wat aanvullende guidance.

Zo gaf EZ aan dat:

  • Ook bestaande (wind)projecten waar geen rijkssubsidie voor is verkregen, gebruik kunnen maken van de regeling. EIA wordt gezien als een rijkssubsidie.
  • Een coöperatie in principe in een PPA met een leverancier kan bedingen dat de geleverde kWh die de coöperatie tegen een (veel lagere) prijs (dan de marktprijs) levert, voor dezelfde prijs wordt doorgeleverd aan de leden. De coöperatie heeft zodoende minder BTW afdracht op geleverde kWh en een lid minder BTW kosten. MinEZ gaf aan dat dit kon, maar dat de prijs die de coöperatie berekent wel “redelijk” moet zijn wil de coöperatie ook betaalde BTW terug kunnen krijgen. Hoe dat “redelijk” er dan uitziet kon MinEZ niet aangeven.
  • MinEZ duidelijk maakte dat een aansluiting op een “directe lijn” niet als een aansluiting kan worden gezien (logisch, want momenteel is een “directe lijn” geen net…).
  • Coöperaties de productie-installaties middels een financial lease constructie kunnen verkrijgen. Operational lease mag niet. MinEZ gaf wel aan dat, ondanks de mogelijkheden voor “financial lease”, de coöperaties nog wel het “juridisch en economisch” eigendom van een installatie moeten hebben. Hiermee gaf MinEZ in mijn ogen gelijk aan dat ze niet weet wat financial lease is (waarbij de coöperatie enkel het econoom heeft).
  • In principe ondernemers geen lid van een coöperatie mogen zijn, willen de leden van de coöperatie korting hebben, maar er kunnen uitzonderingen worden gemaakt (hoe dan werd niet verteld);
  • Het ook mogelijk moet zijn dat elk lid van de coöperatie een eigen leverancier heeft (dus bijv. 100 leden en 100 verschillende leveranciers); de PPA is natuurlijk met slechts 1 leverancier.
  • De regeling niet direct wordt betaald uit een verhoging van de energiebelasting (dat is wel de bedoeling, want het moet “budgetneutraal” zijn), maar dat er een potje is van 10 miljoen van MinFin. Pas als dat op is, dan gaat de energiebelasting omhoog. MinEZ zag het als een “cadeautje” voor de samenleving.
  • De regeling een “open einde” regeling is en bedoeld is te duren tot het einde van de technische levensduur van een project, maar dat na 4 jaar wel een evaluatie plaatsvindt (met een overgangsregeling). Dit betekent volgens MinEZ niet automatisch dat na 4 jaar de regeling voor bestaande gevallen eindigt. Volgens mij lijkt MinEZ te willen zeggen dat als je er als coöperatie in de eerste 4 jaar bij bent, voor de technische levensduur van de installatie de regeling kan gelden! Ik ben benieuwd hoe financiers tegen deze impliciete boodschap aankijken.
  • De postcoderoos er gewoon komt. Het is het beste instrument van alle instrumenten die de wetgever de revue liet passeren, maar er worden uitzonderingen gemaakt als de “roos” tot onaanvaardbare situaties leidt. Als voorbeeld diende het zonnepark dat wordt gevestigd op Ameland. Ameland heeft namelijk slechts 4 postcodegebieden die ook nog eens naast elkaar liggen. Het postcodegebied aan de rechterkant van het eiland grenst voorts niet aan het zonnepark dat in het postcodegebied “2de van links” wordt opgericht. MinEZ lijkt aan te geven dat de Amelanders aan de rechterkant van het eiland die deelnemen in een mogelijk collectief m.b.t. het zonnepark, kunnen rekenen op “coulance” en wellicht in aanmerking komen voor een belastingkorting.

Garanties tot aan de voordeur

Doe uw voordeel met het voorgaande, maar besef wel dat de belastingkorting regeling momenteel nog niet finaal is en dat mijn weergave van wat ik denk dat MinEZ heeft gezegd een interpretatie is waarbij het adagium “assumption is the mother of all screw-ups” opgeld doet. Desalniettemin kan het goed zijn dat u iets aan deze informatie hebt. Neem gerust contact op met RenewabLAW als u nog vragen heeftt over de energiebelastingkorting.

Jan Albert Timmerman
info@renewablaw.nl
T +31 (0)73 610 49 74